‘Faces’, academische studies 2018

(klik op een afbeelding om te vergroten)

Grote portretten in houtskool en pastel op papier.
Een aantal kunstenaars beïnvloeden het werk van RAFA op de ene of andere
manier, vooral bij de studies. Lucian Freud, Leonardo Da Vinci, Frank Auerbach,
Kathe Kollwitz, Alison Lambert, Bernard Heisig, Thierry de Cordier….,
soms betreft het de techniek, soms betreft de inhoud en de thema’s.


‘Drummers on the road’, 2019


drummer Raf kijkt terug op zijn leven als muzikant, op 22 jarige leeftijd grijpt het noodlot toe.
Twee grote zelfportretten, 150 – 105 cm, de eerste is een actie-tekening
gebaseerd op een foto genomen op een concert met Irish Coffee zomer 1974, 

‘the fatal drum session’, een voorgevoel, zo blijkt, voor wat moest komen…
‘the day before the crash’ is een herinnering aan hoe het was en hoe het nooit meer zal zijn. 

Het ongeval, een frontale aanrijding had plaats op 2 november 1974 op de terugweg
na een optreden met Wim De Craene. Bij het tragisch ongeval verliest klavierspeler
Paul Lambert, vriend van Raf, het leven. Raf vecht en is terug na een revalidatie van meer
dan 14 maanden…het is vanaf dan vallen en opstaan.


NDE – een trilogie, 2019 – 2020

Een drieluik rond een ‘bijna dood ervaring’, drie grote houtskoolwerken 300 – 150 cm,
die deze aparte ervaring weergeven, gebaseerd op het ongeval 2 november 1974. 

De drie werken worden ondersteund door videobeelden, een originele experimentele
soundtrack en een performance door de kunstenaar. Een verwijzing naar een song van
The Beatles, ‘ A day in the life’. Dit nummer klonk
onheilspellend in de Austin 1300 op het ogenblik van het ongeval… 


The Distant Series, 2020 – 2021

Covid laat zijn sporen na, deze periode vertaalt zich in beelden waarbij de kunstenaar
in deze ongewone situatie toont hoe isolatie inhakt op het leven van iedereen,
ook op dat van de kunstenaar.

De afstandelijkheid, het gemis aan contact, contacten die vervagen of vervangen
worden door digitale communicatie, sociale media. De onpersoonlijkheid van deze relaties,
het gebrek aan persoonlijk contact wordt weergegeven in een reeks werken waarbij
screenshots van digitale communicatie worden omgezet in beeldend werk.


COVID series

Tijdens Covid19 was er in de eerste fase paniek, vooral door de onduidelijke
berichtgeving, voor het onbekende, en er was ook absolute angst tijdens de lockdown.
Als kunstenaar beleef je dit niet anders, de beslissingen die genomen worden zetten je aan
tot denken en je wil als het ware het beangstigende gevoel van je afzetten.
Dat doe je dan door ramp scenario’s te verzinnen en deze dan ook in het werk mee
te geven. Zelfportretten ook, hoe je de opsluiting en beperkingen beleeft.

Jezelf in de spiegel zien met een weinig rooskleurige toekomst…
en dat vertalen naar beeldend werk.


Emotion Series

Portretten zijn een rode draad in het werk van RAFA, niet zomaar portretten, de kunstenaar
probeert de diepste gevoelens weer te geven in een portret.
Meestal zijn het de gevoelens van de kunstenaar zelf, een emotie, een situatie, een gevoel
welke de kunstenaar op dat moment meemaakt, verdriet, angst, pijn, uitzichtloosheid,
een gevoel dat insluipt in het werk, in een zelfportret of in een ander portret.
Bestaansangst, fear of existance, is een belangrijk onderwerp in deze serie.

Soms ook wereldse invloeden, onrecht, verdrukking, armoede, eenzaamheid,  de betrokkenheid
wordt dan te sterk en deze situaties komen dan op de voorgrond en krijgen een plaats in een werk.

‘War, what is it good for?’ is een belangrijke vraag, het antwoord is ‘ absolutely nothing’ maar
als individu kan je weinig ondernemen. RAFA is erg begaan met situaties die fout of onmenselijk
zijn en hij wil als kunstenaar de aandacht hierop vestigen, een vorm van afkeuring door
beeldend werk, een statement maken ook, empathie voor de getroffenen, voor de slachtoffers,
de onderdrukten, of het nu in het dagelijkse leven is of in oorlog, wat de emotie en de pijn betreft
is er soms weinig verschil al is oorlog wel een erg extreme en gruwelijke situatie.


Experimental phase, the Evolution series

Op elk moment gaat de kunstenaar door een proces van verwondering, verwondering voor gewone
dingen, kleine dingen in het leven, betreft een persoon, een houding, eigenlijk over alles kan
verwondering ontstaan, en dat is interessant als de verwondering aanzet tot nadenken.
Het kan ook een nieuwe ontdekking zijn in de kunst, door een bezoek aan musea, een goed boek,
invloed van een bepaalde kunstenaar, een techniek, integratie van kleur, een evolutie in de
tekenkunst maar dan nogal ‘anders’ , een aanpak dus, noem het evolutie, ervaring door studie.

Deze werken staan apart aangezien ze een soort afwijking zijn van het gewone proces welke de
kunstenaar aanwendt. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet tot één van de andere genoemde series
kunnen gaan behoren. Ze zijn een vrij normale evolutie na evaluatie, voortschrijdend inzicht,
op basis van bestaande werken van de kunstenaar zelf en van anderen, en die nieuwe creaties
kunnen naadloos overgaan van tekenkunst naar schilderkunst,  mixed media, grafiek, naar 3D werken,
beeldhouwkunst,  tot installatie en eventueel performance met licht, een soundtrack, muziek, electronics.

De werken die hier getoond worden zijn uiteindelijk geen experiment, ze hebben een experimentele
fase doorlopen en staan nu even op zichzelf, afwachtend.